مقالات علمی و تاریخی

این وبلاگ جهت رشد و ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه می باشد

مقالات علمی و تاریخی

این وبلاگ جهت رشد و ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه می باشد

ایدز

ایدز

 

روبان قرمز نماد بین المللی آگاهی و توجه به ایدز است.[۱]

ایدز سرنام عبارت (به انگلیسی: [۲]AIDS یا Acquired immune deficiency syndrome) به معنی نشانگان نقص ایمنی اکتسابی است. ایدز یک بیماری پیشرونده علاج نشدنی[۳] و قابل پیشگیری[۴][۵] است، این بیماری حاصل تکثیر ویروسی به نام اچ آی وی در بدن میزبان است [۶] که باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن (معروف به نقص ایمنی یا کمبود ایمنی) انسان می‌گردد که خود زمینه‌ساز بروز عفونت‌های موسوم به فرصت طلب است که یک بدن سالم عموماً قادر به مبارزه با آنهاست و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها منجر به مرگ بیمار می‌گردد به طوری که بیماری سل عامل اصلی مرگ و میر در میان مبتلایان به ایدز در سراسر جهان است[۷].

در سال ۱۹۸۱ هشت مورد وخیم از ابتلا به بیماری کاپوسی سارکوما یکی از انواع خوش‌خیم‌تر سرطان که معمولاً در میان افراد سالمند شایع است، در میان مردان همجنسگرای نیویورک گزارش شد. تقریباً هم‌زمان با این موارد، شمار مبتلایان به یک عفونت ریوی نادر در کالیفرنیا و نیویورک بالا رفت. با این که در آن زمان عامل شیوع ناگهانی این دو بیماری مشخص نشده بود، اما معمولاً از این دو واقعه پزشکی به عنوان آغاز ایدز یاد می‌کنند. در طی یک سال این بیماری بدون نام، گسترش زیادی داشت تا سرانجام در ۱۹۸۲ آن را ایدز نامیدند[۴].

از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و همچنین برای بهبود آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها اول دسامبر هر سال (۱۰ آذر) به عنوان روز جهانی ایدز معین شده‌است و هر سال برای این روز شعاری نیز در نظر گرفته می‌شود[۱].

ایدز معضلی پزشکی-بهداشتی است که ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن بسیار گسترده‌ است[۵]. در سال ۱۹۹۶‌ سازمان ملل متحد ایدز را نه تنها به عنوان یک مشکل سلامتی مورد توجه قرار داد بلکه آن را یک مسئله بر سر راه پیشرفت بشری برشمرد[۸]. همچنین در سند استراتژی امنیت ملی ایالات متحده آمریکا (۲۰۰۲) این کشور خود را متعهد به هدایت جهان برای کاهش تلفات هولناک اچ.آی.وی/ایدز دانسته است[۹]. بیش از ۹۰ درصد موارد آلودگی مربوط به کشورهای جهان سوم و در حال توسعه‌ است. ایدز در حال حاضر چهارمین علت مرگ و میر بشر است که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۰ مقام اول را از آن خود نماید.[۳]

اچ آی وی


اچ آی وی در حین جوانه زدن از یک گویچه سفید خون


 

بافت خونی هدف اصلی ایدز است.

 

یک ویروس به نام اچ آی وی عامل بروز بیماری ایدز است. هر فرد دچار اچ آی وی الزاما مبتلا به ایدز نیست بلکه اگر برخی تظاهرات بالینی را بروز دهد مشخص می‌شود به ایدز مبتلا شده‌است. تنها نیمی از افراد آلوده به اچ آی وی در طی ۱۰ سال به مرحله ایدز مبتلا می‌شوند. این زمان در افراد مختلف متفاوت است و به وضعیت سلامتی و عادات فردی افراد بستگی دارد، امروزه برخی داروها نیز به کنترل این روند کمک می‌کنند[۳].

نشانه‌ها و عوارض

 

نمودار عمومی رابطهٔ میان نسخه‌های HIV(تکثیرشده از ویروس‌ها) و شمار CD4+‏ بر میانگین زمان آلودگی به HIV بدون مراقبت؛ هربیماری شخص می‌تواند دوره را به قدر قابل توجهی تغییر دهد.

 

CD4+ T Lymphocyte count (cells/mm³)

 

 

HIV RNA copies per mL of plasma

نزدیک نیمی از کسانیکه تازه به اچ آی وی آلوده می‌شوند در دو تا چهار هفته به نشانه‌هایی همانند آنفولانزا دچار می‌شوند. این نشانه‌ها دربرگیرنده تب، خستگی، ناراحتی پوستی، درد مفصل، سردرد و تورم در غدد لنفاوی است. البته چون این نشانه‌ها در بیماریهای بسیاری دیده می‌شوند اگر بیمار به پزشک درباره رفتارهای پرخطر پیشین خود چیزی نگوید، می‌شود از تشخیص اچ.آی.وی غفلت شود.

نشانه‌های ایدز اصولاً نشانه‌هایی هستند که اشخاصی که سیستم ایمنی سالم دارند، دارای آن‌ها نمی‌باشند. بیشتر نشانه‌های ایدز زمان بروز عفونت‌های عارض‌شونده از باکتری، ویروس، قارچ و انگل‌هایی به وجود می‌آیند ، و معمولاً به آسانی مهار می‌شوند، پدیدار می‌شوند. آسیب‌های فرصت‌طلبانهٔ HIV در کسانی معمول هستند که ایدز دارند.[۱۰]

در برخی از افراد دچار اچ.آی.وی سال‌ها بطول می‌کشد تا مرحله ایدز ظاهر شود (بسته به راه سرایت، شمار ویروس وارد شده، چگونگی دستگاه ایمنی و تغذیه فرد و ....) و در این مدت آنها احساس سلامت کرده و هیچ نشانه‌ها آشکاری از حضور این ویروس ندارند. نزدیک ۹۰ درصد مبتلایان به اچ.آی.وی حتی خودشان نمی‌دانند که به این ویروس دچار هستند. بنابراین نظرهایی از قبیل جداکردن کسانیکه با اچ.آی.وی/ایدز زندگی می‌کنند از جامعه و قرنطینه ایشان نشدنی، غیرمنطقی و غیر انسانی است.

 

مرحله بروز ایدز

 

هنگامی HIV مبدل به ایدز می‌گردد که شمار گویچه‌های سفید CD4+T آنقدر کم شود که در انجام وظیفه معمولی آنها تداخل ایجاد شود. CD4+T یاخته‌های سفید خون می‌باشند که واکنش‌های ایمنی بدن را موزون و مهار می‌کنند. این دشواری در درازای مدت فراوانی هنگامی که شخص + HIV می‌باشد، اتفاق می‌افتد. البته کسان در درازای این مدت بسیار خوب و تندرست به نظر می‌رسند و احساس خوبی نیز دارند. ولی در این مدت شمار ویروس چند برابر می‌شود که در نزدیک ۵ تا ۱۵ سال به درازای می‌کشد. بر پایه این تعریف ایدز هنگامی است که شمار سلول‌های CD4+T به کمتر از ۲۰۰ شماره در هر میکرولیتر خون می‌رسد و یا هنگامی که بدن فرد دچار عفونت‌های فرصت درخواست بشود (که گاهی با بودن ۲۰۰ تا ۸۰۰ یاخته CD4+ رخ می‌دهد).

انتقال و پیشگیری

هرچند اچ آی وی در تمام ترشحات بدن فرد مبتلا (بجز عرق) وجود دارد ولی برای انتقال و سرایت تنها سه راه اثبات شده‌است:[۵]

  • آمیزش جنسی: شایعترین راه سرایت ویروس تماس جنسی است. ویروس ممکن است از فرد مبتلا به شریک جنسی‌اش منتقل بشود(مرد به مرد، مرد به زن و زن به مرد). سرایت از زن به زن هم امکان دارد، سرایت از راه تماس جنسی ۸۰ درصد کل موارد را شامل می‌شود که بیشتر از ۷۰ درصد آن از راه تماس با جنس مخالف و ۱۰ درصد آن از طریق تماس با همجنس است.[۳]
  • تبادل خون یا فرآورده‌های آن: ویروس می‌تواند از راه مصرف خون و یا فاکتورهای انعقادی آلوده هم منتقل شود[۱۱]. ویروس می‌تواند از راه یک ورید (مثلاً درحین تزریق وریدی) ،مقعد، واژن، آلت، دهان و سایر غشاهای مخاطی (نظیر چشم و مخاط داخل بینی) و یا بریدگی‌ها و زخم‌ها وارد بدن میزبان شود[۱۱].

بیماران هموفیلی و معتادان تزریقی که از سرنگ و سوزن بطور مشترک استفاده می‌کنند از گروه‌های پر خطر در ابتلا به ایدز به حساب می‌آیند.[۴]

  • هر وسیله تیز و برنده که احتمال آغشته شدن به خون آلوده را داشته باشد، در صورت ضد عفونی نشدن و ایجاد زخم، می‌تواند فرد سالم را آلوده کند. پس ابزار پزشکی، دندان پزشکی، لوازم خال کوبی، سوراخ کردن گوش، حجامت، قمه زنی، تیغ سلمانی و مسواک ممکن است باعث انتقال آلودگی شود.[نیازمند منبع]
  • از مادر مبتلا به جنین: ویروس می‌تواند از طریق مادر آلوده به جنین در داخل رحم ویا حین زایمان و یا در طی دوران شیردهی (که می‌توان به وسیله جایگزینی شیر مادر از آن جلوگیری کرد) به جنین یا نوزاد منتقل شود[۱] [۳]. این شیوه در مورد ابتلای کودکان بسیار شایع است به طوری که ۹۰ درصد تمامی کودکان مبتلا به HIV در سال ۲۰۰۳ از طریق انتقال مادر به کودک دچار شدند، هرچند داروها در کاهش احتمال این انتقال موثرند.[۱]

راه‌هایی که ایدز نمی‌تواند منتقل شود

  • از طریق هوا، سرفه و عطسه.
  • از طریق بوسیدن، تماس پوستی یا دست دادن.
  • از طریق استفاده مشترک از لوازم آشپزی مانند بشقاب، قاشق و چاقو.
  • از طریق تماس با صندلی توالت.
  • از طریق حشرات، نیش یا گاز حیوانات.
  • از طریق شنا در استخرهای عمومی.
  • از طریق خوردن غذایی که توسط فرد مبتلا به اچ‌ آی وی تهیه شده باشد.[۱۲]

تنها چیزی که باید مورد توجه قرار دهید این است که هیچ چیزی باعث انتقال ویروس ایدز نمی شود مگر اینکه آغشته به خون آلوده به ویروس ایدز باشد(گروه تحقیقاتی شماره یک موسسه علمی تحقیقاتی ومشاوره ای رویش علوم-اصفهان23/08/1387)

پیشگیری

از آنجا که تاکنون واکسن و یا علاج قطعی برای این بیماری کشف نشده‌است و در آینده نزدیک نیز امکان پذیر به نظر نمی‌رسد[۵] مهم‌ترین راه مبارزه با این بیماری پیشگیری و آموزش است.

گزارش سال ۲۰۰۷ بانک جهانی در مورد ایدز در جنوب آسیا، شیوع بیماری ایدز را «شدید» اما «قابل پیشگیری» می‌داند[۱۳].

برای پیشگیری از انتقال اچ آی وی، بهترین راه خودداری از برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا و یااستفاده از کاندوم‌های جنس لاتکس (نوعی پلاستیک) است.

ذرات با ابعاد اچ آی وی نمی‌توانند از کاندوم لاتکس عبور کنند و اگر به درستی و به طور منظم استفاده شوند شیوه کاملاً موثری در کاهش خطر انتقال بیماری محسوب می‌شوند. هرچند تنها شیوه صد در صد موثر خودداری کامل از آمیزش جنسی با افراد مشکوک به داشتن رفتارهای پرخطر است.

معتادان تزریقی می‌توانند با خودداری از مصرف سرنگ‌های مشترک خطر ابتلا به اچ آی وی را کاهش دهند.[۱۴]

تشخیص ایدز

هنگام رو در رویی با عفونت، دستگاه ایمنی بدن پادتن‌هایی فرآوری می‌کند که در خون گردش و به عوامل بیماری‌زا حمله می‌کنند. پادتن‌ها بر بسیاری از عوامل بیماری‌زا غلبه می‌کنند ولی درباره اچ.آی.وی با این که پادتن‌ها فرآوری می‌شوند ولی نمی‌توانند از تکثیر ویروس جلوگیری کنند و تنها وجود آنها در خون برای تشخیص ابتلاء بکار می‌رود.

  • در جریان عمومی ترین آزمایش‌ها برای تشخیص اچ‌ آی‌ وی، یک نوع خاص از پادتن‌ها یا همان پروتئین‌های ضدبیماری ردیابی می‌شود.
  • در چند هفته‌ای که ردیابی آلودگی بی ثمر و جواب آزمایش منفی است، فرد آلوده می‌تواند ویروس را به سایرین منتقل کند. [۱۴]

بیماری‌های مرتبط با ایدز

 

 

ضایعات پوستی یک مبتلا به ایدز ،این ضایعات پوستی نشان دهنده کاپوسی سارکوما هستند[۱۵]

سیستم دفاعی بدن که از حمله ویروس صدمه دیده‌است، قوای خود را برای مبارزه با بیماری‌ها از دست می‌دهد و هر نوع عفونتی می‌تواند جان بیمار را تهدید کند. کسانی که به اچ‌آی‌وی دچار هستند در مقابل بیماری‌هایی مانند سل، مالاریا ، ذات الریه ، برفک ، زونا ، زخم‌های بدخیم ، سرطان ، عفونت‌های مغزی ، عفونت شکم و خطر نابینایی آسیب پذیرتر می‌شوند. بیماران مبتلا به ایدز همچنین در مقابل آنچه به نام عفونت‌های فرصت طلب معروف است آسیب پذیر هستند. این نوع از عفونت‌ها از باکتری‌های شایع، قارچ‌ها و انگل‌هایی نشات می‌گیرد که یک بدن سالم قادر به مبارزه با آنهاست، اما می‌توانند در افرادی که سیستم دفاعی بدن آنها آسیب دیده ایجاد بیماری کند و گاه آنها را از پا در آورند. [۱۴]

داروها و درمان‌ها

 

ار مجموع پنج دسته دارو وجود دارد که در مقاطع مختلف ورود و رشد اچ.آی.وی عمل می‌کنند:

  • بازدارنده‌های ورودی: این داروها به پروتئین‌های موجود بر سطح بیرونی ویروس اچ‌آی‌وی می‌چسبد و از پیوستن و ورود آن به سلول‌ها جلوگیری می‌کند. از این گروه تاکنون تنها یک نمونه از دارو، به نام "فوزیون (Fuzeon)، وارد بازار شده‌است.
  • بازدارنده های گیرنده کموکاین(Chemokine Coreceptor Antagonists): این داروها به نوعی پروتئین‌ موجود بر سطح بیرونی سلولهای پذیرنده اچ.آی.وی می‌چسبد و از چسبیدن ویروس به سلول جلوگیری می کند . از این گروه تاکنون تنها یک دارو، به نام Maraviroc وارد بازار شده‌است.[۱۶]
  • بازدارنده‌های ان‌آرتی (Nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده‌ها اچ‌ آی وی را از نسخه‌سازی از ژن‌های خود باز می‌دارد.
  • بازدارنده‌های ان‌ان‌آرتی (Non-nucleoside reverse transcriptase): این بازدارنده‌ها نیز فرآیند نسخه سازی را مختل می‌کنند. آنها با چسباندن خود به آنزیمی که این فرآیند را کنترل می‌کند نسخه سازی را مختل می‌کنند.
  • بازدارنده‌های پروته آز (Protease): این داروها به آنزیم دیگری به نام پروته آز که نقشی اساسی در جمع آوری ذرات ویروس تازه دارد، می‌چسبند.

داروهای ضد ایدز باید به صورت ترکیبی مصرف شوند. معمولاً سه نوع داروی مختلف از دست کم دو دسته مختلف از داروها به طور هم‌زمان به بیمار تجویز می‌شود. با تغییر شکل دادن اچ آی‌ وی، برخی از نمونه‌های این ویروس در مقابل داروها مقاوم می‌شوند. بنابراین شانس کنترل اچ‌آی‌وی در صورت استفاده از چند دارو بیشتر خواهد بود. در برخی موارد از مبتلایان تازه، ویروسهایی ردیابی شده‌اند که حتی پیش از آغاز معالجات در برابر داروهای موجود مقاومت نشان می‌دهند.[۱۷]

داروی ایرانی

 

پژوهشگران ایرانی داروی گیاهی ضد ایدز جدیدی با نام آیمود[۱۸] کشف کرده اند که که به گفتهٔ مدیر این پروژه موجب تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر این ویروس می‌شود و حاصل پنج سال تحقیق در این زمینه‌است.[۱۹]

زندگی با ایدز

کسانیکه دچار به اچ.آی.وی هستند تا سال ها می‌توانند به آسانی به زندگی عادی خود و اشتغال مثمر ادامه دهند و با مصرف داروهای موجود سال ها با نگهداری سلامت زنده بمانند، هر چند اچ.آی.وی در بدنشان ریشه کن نخواهد شد. البته فشار روانی، اجتماعی و سستی جسمی و اقتصادی آنها را آسیب‌پذیر می‌کند. آنچه آنها نیاز دارند برآورده دارو، خدمات مشاوره‌ای و درمانی، پشتیبانی و پرهیز از سوءظن و انگ و تبعیض است. آنان را از خود طرد نکنیم و اجازه دهیم زندگی کنند. کارگزاران سیاسی و شخصیت‌های مذهبی و اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در رفع انگ و تبعیض و تدارک خدمات لازم داشته باشند.

آگاهی عمومی از ابتلا به ایدز

بسیاری از مبتلایان به ایدز از بیماری خود ناآگاهند.[۲۱]کمتر از یک درصد از جمعیت شهری آفریقا که از نظر جنسی فعال هستند آزمونِ اچ‌ آی‌ وی داده‌اند و این نسبت در منطقه‌های روستایی از این هم کمتر است. همچنین تنها نیم درصد از زنان بارداری که از امکانات بهداشت شهری بهره می‌گیرند، آزمایشِ اچ‌ آی وی داده و نتیجهٔ آزمایش خود را دریافت نموده‌اند. افزون بر آن، این نسبت برای بهداشت روستایی از این هم پایین‌تر است.[۲۱]

 

 

بدنامی

ایدز تنها یک مشکل بهداشتی نیست، بلکه یک مشکل اجتماعی و فرهنگی نیز هست ،این بیماری تابو تلقی می‌شود و با هاله‌ای از شرم و منع‌های اخلاقی و فرهنگی همراه است که این موضوع مانع از اعلام بیماری از سوی افراد شده و همین مساله منجر به پنهان ماندن بیماری، طی نشدن پروسه درمان و در نتیجه شیوع سریع آن می‌شود. .[۲۲]

به علت پیش داوری و ترس از سرایت بیماری، این بیماران درمورد انتخاب مسکن، شغل، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت عمومی مورد تبعیض قرار می‌گیرند. رفتارهای نامناسب و تحقیرآمیز موجب انزوای بیمار گشته، فرصت آموزش را از وی می‌گیرد. وحشت از مرگ، وحشت طرد و تنهایی و انگ اجتماعی، اخراج کارگران مبتلا و بدنامی از طرف دوستان و خانواده سبب می‌شود افرادی که گمان می‌کنند ممکن است آلوده باشند، وضعیت خودشان را تا جایی که مقدور است مخفی نگه دارند که

قربانیان شهیر ایدز                                                                                     

میشل فوکو

·          

·        
به گزارش سرویس بهداشت و درمان خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سالهای اخیر در بسیاری از کشورها، ایدز وضعیت فقر را بدتر و رشد اقتصادی را متوقف کرده و با انگ و تبعیض در مورد مبتلایان، نقض حقوق انسانی را گسترش داده است، بسیاری از موارد دستاوردهای توسعه‌ای را کم رنگ کرده و حتی امنیت ملی و حیات سیاسی را به مخاطره انداخته است.
پیش بینی می‌شود که در پنج سال آینده ایدز بیشترین عامل مرگ و میر در دنیا بوده و این در شرایطی است که بیشترین مبتلایان اصلی ویروس، سرمایه‌های اصلی کشور، جوانان و نوجوانان هستند.
طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، تاکنون 15 هزار و 587 ایرانی به HIV و ایدز مبتلا شدند که 3/7 درصد از راه آمیزشی بوده است.
دکتر بهنام فرهودی در خصوص سیر بیماری ایدز در کشور، به خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا گفت: ‌موج نخست ایدز از طریق دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده، مشخصا فاکتور 8 آلوده، آغاز شد. مداخله سریع و به موقع و اصلاح سیستم خونگیری و کنترل فاکتورهای وارداتی سبب شد که اپیدمی نخست ایدز در کشور مهار شود.
عضو کمیته کشوری کاهش آسیب، در ادامه از پدیده اعتیاد به عنوان یک معضل جهانی نام برد و افزود: موج دوم ایدز هم برخاسته از روش اعتیاد تزریقی و استفاده از وسایل مشترک تزریق به‌ ویژه در زندانها بود.
وی با اشاره به آغاز طرح کاهش آسیب در کشور و توزیع سرنگ، سوزن و متادون در اواخر دهه 70 به عنوان راهکار پیشنهادی برای کنترل موج دوم ایدز، گفت: با وجود شروع خوب این طرح که به دنبال متقاعد سازی سیاستمداران کشوری صورت گرفت اما هنوز از پوشش مناسبی برخوردار نیست.
فرهودی در ادامه با بیان این که چنانچه طرح کاهش آسیب، 30 درصد از معتادان تزریقی را پوشش دهد می‌توان مدعی شد در اجرای طرح موفق بوده‌ایم، گفت: این در حالیست که برای معکوس شدن شیب اپیدمی ایدز به پوشش 50 درصدی این طرح نیاز است.
به اعتقاد عضو کمیته کشوری کاهش آسیب، همواره نگرانی‌هایی برای گسترش همه‌گیری ایدز در کشور وجود داشته و دارد.

·        

·        
به گزارش ایسنا، برخلاف تصور اولیه که معتادان فعالیت جنسی اندکی دارند پژوهش‌ها نشان داده که رفتار‌های جنسی با شرکای مختلف و بدون رعایت اصول پیشگیری در میان معتادان شایع است و نتایج مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری حاکی از آن است که اغلب زنان مبتلا به ایدز همسران معتادان تزریقی هستند.
وی نیز نگرانی دیگر در خصوص گسترش ایدز را ارتباط جنسی معتادان تزریقی با همسران و دیگر شرکای جنسی عنوان کرد و در این باره افزود: بیش از یک سوم از 200 هزار معتاد تزریقی کشور متاهل و حدود یک سوم آنان با همسرانشان زندگی می‌کنند.
فرهودی موج سوم اپیدمی ایدز را ناشی از شرکای جنسی و متعدد معتادان تزریقی برشمرد و ادامه داد: این روش انتقال برای جمعیت جوان کشور با رفتار پرخطر جنسی، نوعی تهدید محسوب می‌شود.
عضو کمیته کشوری کاهش آسیب، گفت: هرچند بار HIV به لحاظ تعداد موارد محدود مبتلایان به میزان بار اقتصادی ناشی از حوادث و سوانح نیست اما از پتانسیل و قابلیت‌های بالایی برای ابتلا بخش اعظمی از جامعه برخوردار است.
اگر تعداد 200هزار مصرف ‌کننده تزریقی مواد با شیوع 5 تا 25 درصدی ایدز در آنان، همراه با این واقعیت که نیمی از آنان از نظر جنسی فعال هستند را در نظر بگیریم نگرانی از گسترش موج سوم اپیدمی ایدز بسیار جدی خواهد بود.
وی برای روشن شدن اهمیت این موضوع توضیح داد: تصور ظرف بزرگی با حداقل 200 هزار معتاد تزریقی با روابط جنسی متعدد حفاظت نشده و خارج از چارچوب خانواده و یک میلیون و200 هزار معتاد منتظر و سخت دسترس حاکی ازعمق فاجعه است.
وی با اعتقاد به این که اگر امروز برای مهار ایدز اعتباری هزینه نشود ناگزیر به صرف هزینه‌های میلیاردی در سال 1400 هستیم، ادامه داد: بین سه اپیدمی ایدز، روابط جنسی و مصرف تزریقی مواد مخدر ارتباط مستقیمی وجود دارد که هر یک از آنها قابلیت تحرک بالایی در این ظرف بزرگ برخوردار هستند و چنانچه به درستی عمل نشود برای تاوان ناگزیر به پرداخت هزینه‌های سنگینی هستیم.
فرهودی با تاکید بر ضرورت کنترل رفتار پرخطر اعم از رفتار جنسی محافظت نشده و اعتیاد تزریقی به ایسنا، گفت: برای دستیابی به این هدف باید ضمن ترویج روابط جنسی سالم و توصیه به پرهیزگاری، وفاداری و پایبندی به خانواده استفاده از روشهای سد کننده (نظیر کاندوم) هم تبلیغ شود.
عضو کمیته کشوری کاهش آسیب با اعتقاد به این که دیدگاه شرع، دستورات دینی و فرامین اسلام هم نوعی کاهش آسیب و آموزش بهداشت جنسی محسوب می‌شوند، گفت: اگر با پنهان کاری عاملی برای ابتلای جوانی شویم مرتکب اشتباه بزرگی شده‌ایم.
وی با بیان این که عده‌ای با این اعتقاد که آموزش بهداشت جنسی نوعی ترویج بی‌بندوباری است و براساس این اعتقاد با اجرای این برنامه‌های آموزشی مخالفند، ادامه داد: این در حالیست که درستی این باور درهیچ جای دنیا به اثبات نرسیده است. همانطور که تجربه نشان داده توزیع سرنگ یکبار مصرف تشویق و ترویجی برای اعتیاد تزریقی نبوده و نیست.
فرهودی آغاز آموزش بهداشت جنسی را از سنین کودکی ضروری برشمرد و یادآور شد: آموزشهای متناسب با سن باید از طرق مختلفی نظیر مدرسه، خانواده، دوستان همسال، فیلم‌های آموزشی، رسانه‌ها و حتی از طریق متون آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها و رهبران دینی و مذهبی انجام شود.
وی سرعت رشد موج سوم ایدز را کمتر از موج دوم عنوان کرد و به ایسنا گفت: حرکت کند و بطیء موج سوم با اطمینان کاذبی در جوامع همراه است که به غافلگیری آنان منجر می‌شود.
عضو کمیته کشوری کاهش آسیب با تاکید بر این که تزریق و دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده سریعترین راه انتقال شناخته شده ایدز در دنیاست، در ادامه گفت: از این رو موج نخست در کشور به سرعت شناسایی و مهار شد.
فرهودی با اشاره به این که دیر به صدا درآمدن موج دوم ایدز از ویژگی‌های مهم آن است در ادامه مجددا به سیر کند اپیدمی ایدز از راه جنسی اشاره کرد و یادآور شد: از آنجایی که رفتارهای پرخطر در کشور نوعی جرم محسوب می‌شود، بنابراین کنترل و دسترسی به این قبیل افراد به سختی امکان پذیر است.
دکتر کیانوش خلیلی دبیر هیات مدیره انجمن تنظیم خانواده، هم در خصوص اپیدمی ایدز و ضرورت آموزش بهداشت جنسی با اشاره به وجود ارتباط شناخته شده بین بهداشت جنسی با شیوع HIV ایدز در کشورها، نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران گفت: آمارهای جهانی حاکی از آن است که 10 درصد بار بیماریها در گروه سنی نوجوان (رده سنی 10 تا 19 سال) قرار دارد. این در شرایطی است که 40 درصد جمعیت ایران را جوانان و نوجوانان در رده سنی 10 تا 24 سال تشکیل می‌دهند.
وی گفت: بنابراین به نظر می‌رسد کمترین فایده آموزش بهداشت جنسی کاهش بار بیماریهای جنسی (STD) در این گروه سنی است.
مسئول کمیته ایدز انجمن تنظیم خانواده، با تاکید بر این که ایدز مهم ترین بیماری آمیزشی دنیای کنونی است که با داشتن مبتلایان جوان فراوان به یک معضل جهانی تبدیل شده است، ادامه داد: همه کشورهای دنیا متعهد به معکوس کردن روند گسترش HIV تا سال 2015 هستند. این درحالیست که دیده می‌شود علت اصلی گرایش برخی افراد به سمت رفتارهای پرخطر صرفا ناآگاهی از عواقب این قبیل رفتارهاست.
وی افزود: بررسیهای کشوری هم حاکی از آن است که گروه سنی 24 تا 35 سال گروه سنی غالب HIV مثبت در کشور هستند که غالبا به علت ناآگاهی نسبت به عواقب رفتارهای پرخطری است که آغاز آن دوره نوجوانی بوده است.
مدیر پروژه پیشگیری از ایدز مبتنی بر جامعه محلی درغرب تهران، با بیان این که روزانه 14 هزار نفر و هر 6 ثانیه یک نفر در دنیا به ایدز مبتلا می‌شوند، گفت:‌ از این 14 هزار نفر 6 هزار نفر زیر 25 سال سن دارند و 80 درصد موارد ابتلا به HIV از طریق روابط جنسی محافظت نشده است. بنابراین آمارها، اهمیت و ضرورت وجود آموزش بهداشت جنسی و روابط جنسی سالم در برنامه‌های پیشگیرانه به خوبی روشن می‌شود.
خلیلی هزینه درمان یک مبتلا به ایدز در ایران را سالیانه پنج میلیون تومان برآورد کرد و یادآور شد: با این میزان هزینه می‌توان یکصد هزار بروشور با هدف آگاه سازی جوانان و نوجوانان چاپ و منتشر کرد به عبارتی درمان یک مبتلا معادل آگاه سازی یکصد هزار جوان و نوجوان ایرانی هزینه دارد.
به گزارش ایسنا، به عقیده برخی کارشناسان پرداختن به مقوله بهداشت جنسی کودکان،‌نوجوانان و جوانان به معنای توانمند سازی در شناخت خطرات و حفاظت از خود، اتخاذ نگرش‌های سالم از جنس و جنسیت، ایجاد اعتماد به نفس و قدرت «نه» گفتن، کسب توانایی تجزیه و تحلیل مسایل جنسی، داشتن رفتارهای طبیعی، سالم و به موقع جنسی و مصون بودن از اختلالات و بیماریها و بالاخره رشد و تکامل کودکان و نوجوانان به بالغین سالم است. آمارهای کشوری هم حاکی از آن است که از علل عمده طلاقهای عاطفی در زوجین ایرانی عدم رضایت جنسی است.
همچنین کسب اطلاعات و مهارتهای زندگی دسترسی به مشاوره و خدمات مورد نیاز و مشارکت خود جوانان در سیاست‌گذاری و اجرا از ارکان اساسی تامین سلامت جوانان و نوجوانان است که مسئولان والدین، اولیا و سازمانهای مرتبط در جامعه است تا با برنامه ریزی‌ها و اقدامات عاجل،‌ مداوم و مناسب نیاز این گروه‌ها را برآورده سازند.
به گزارش ایسنا، نتایج بررسی‌های شهر تهران نشان داده که ضعف برخی باورهای معنوی، ضعف مهارتهای لازمه برای مقابله با هیجانات جنسی، ضعف آموزش و مهارتهای لازم و نیز فقدان تعاملات موثر در نظام خانواده و پایبندی افراد و جامعه به برخی از آداب و رسوم که عمدتا مغایر با شرع و سلامت است علت اصلی گرایش برخی از جوانان به رفتارهای پر خطر جنسی است.
بنابراین به نظر می‌رسد برای مهار موج سوم مهم ترین بیماری آمیزشی دنیا (ایدز) که به لحاظ آسیب پذیری گروه جوان کشور را مورد هدف قرار داده است آموزش بهداشت جنسی و آغاز آن از دوران کودکی و از خانواده‌ها الزامی است.

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد