مقالات علمی و تاریخی

این وبلاگ جهت رشد و ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه می باشد

مقالات علمی و تاریخی

این وبلاگ جهت رشد و ارتقا فرهنگ عمومی در جامعه می باشد

‏تفاوت ماشینهای جدید و قدیم

تفاوت ماشینهای جدید و قدیم

خودروی پیل سوختی


در یک پروژه آموزشی که مدتی است در حال اجرا بوده و هدف آن ترکیب حرفه های مختلف شغلی می باشد ‏، کارآموزان شرکت دایملر در بخش ‏Sindelfingen‏ توانستند خودرویی با پیل سوختی تولید کنند .‏


در یک پروژه آموزشی که مدتی است در حال اجرا بوده و هدف آن ترکیب حرفه های مختلف شغلی می باشد ، کارآموزان شرکت دایملر در بخش Sindelfingen توانستند خودرویی با پیل سوختی تولید کنند .

برای حدود یک سال ، بیش از 150 کارآموز بر روی طرح کلی ، ارتقاء ، مونتاژ و تکمیل این روداستر پیل سوختی کار کردند . افرادی که در این پروژه شرکت داشتند شامل کارکنان تازه آموزش دیده از رشته های مکاترونیک خودرو ، مدلسازی ، الکترونیک ، تکنولوژی رنگ و پوشش ، مکانیک تولید ، طراحی تولید و تزیین داخلی بودند .

هدف اصلی این پروژه ترکیب سیستم های مختلف خودرو در سیستم های آموزشی و تجارب کارگاه های آموزشی بود .

آقای گانتر فیلیگ عضو هیات نیروی انسانی و مدیر ارتباطات کارگری در این مورد می گوید :

" این پروژه بطور موثر نشان داد که موضوعات این سیستم حرکتی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از
آموزش های شغلی می باشد ." او می گوید : " من مشتاقم که ببینم این جوانان چقدر ابتکار و خلاقیت در این پروژه از خود به خرج می دهند .

  

سنت ها به استقبال آینده می روند . 

 

این خودروی جدید با تکنولوژی پیل سوختی به صورت بی نظیری تکنولوژی تکنیک های بسیار پیشرفته را با ساختمان خودروهای قدیمی ترکیب می کند . به عنوان یک یادآوری به حق اختراع موتورهای مرسدس بنز که در سال 1886 ثبت گردید ، این خودرو همانند مدل های قدیمی با چرخ هایی با پره های بلند مجهز شده است. به علاوه در این خودرو عناصر و وسایل دوره های مختلف تاریخی از قبیل صندلی های کربن-فیبر سطلی با پوشش چرم دست دوز و دماغه فایبرگلاس که بر پایه خودروهای فرمول یک طراحی گردیده است ، با یکدیگر ترکیب می شود .

روداستر پیل سوختی بوسیله تکنولوژی Drive-by-Wire کنترل می شود و یک جوی استیک جایگزین فرمان مرسوم خودروها گردیده است . قدرت محرکه این خودرو بوسیله یک پیل سوختی فاقد آلودگی محیطی که در عقب آن قرار گرفته است ، تامین می شود . روداستر پیل سوختی با نیرویی به نرخ 1.2 Kw و سرعتی در حدود 25 Km می باشد و یک دامنه عملیاتی تا سرعت 350 Km برای آن مهیا است . 


 

مزایای استفاده از موتورهای دیزل :

مقدمه :

زمانی از موتورهای دیزل تنها در کامیونها و اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین نظیر قطارها کشتی ها و جرثقیل ها استفاده می شد اما با پیشرفتهای عظیمی که در زمینه فنآوری موتورهای دیزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مکاترونیک که با کمک و یاری مهندسی برق و کنترل الکترونیک موتورها ،  در حال حاضر شاهد روی کار آمدن نسل جدیدی از خودروهای سواری دیزلی در اروپا و  تا اندازه ای در آمریکا هستیم که به دلایل مزیت های عمده ای که این موتورهای از نظر بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر دارند کاربرد آنها روز بروز گسترده می شود .

 باشد که در کشور ما ایران نیز در کنار خودروهای گاز سوز از خودروهای مدرن دیزلی هم استفاده شود و خودروهای بنزینی نه بتدریج بلکه بسرعت هر چه تمام تر از رده تولید خارج شوند . هر چند شواهد فعلی  خلاف این را نشان می دهد ولی امیدواریم که این  امر هر چه زودتر  تحقق پیدا کند .

مطلب زیر برای آگاهی خوانندگان با خودروهای سبک دیزلی و تحولاتی که طی سالهای اخیر در این زمینه حاصل شده است  ترجمه شده است :

یک سوم از خوردوهای  سوار ی جدیدی که در اروپا فروخته می شود با استفاده از موتور دیزل ساخته شده اند که این رقم بطور فزاینده ای در حال افزایش است . رانندگان تاکسی و سایر خریداران اتومبیل در اروپا به دلیل مزیتهایی که استفاده از خودروهای دیزلی دارد از جمله کارآیی بیشتر سوخت ، توان بالاتر و دوام بیشتر به سوی استفاده از  این نوع خودروها  روی آورده اند . در این میان اما تعداد اندکی از آمریکایی ها هستند که  از این پیشرفتها تازه و مزایای آن  آگاه  باشند  . فنآوری که نه تنها باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده می شود بلکه سودمندی های فراوان دیگری هم دارد . 

در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در  بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به به طرف خودروهای لوکسی مانند  :

BMW  و AUDI و MERCEDES BENZ  و SAAB و VOLVO نیز کشیده شد ه است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالاو دوام زیاد دراین شرکت ها در  حال ساخته شدن می باشند .

 

مزیت افزایش عملکرد خودرو:

موتورهای دیزل از یک مزیت ذاتی نسبت به خودروهای بنزینی  برخوردار هستند که عبارت است از عملکرد بالادر راندمان سوخت  ، دوام بیشتر ، و آلایندگی کمتر .

مزیتهایی که موتورهای دیزل داشته است باعث شده است تا سالها به عنوان موتوری مناسب برای نصب در  وسائل نقلیه سنگین و کامیونها مورد استفاده قرار بگیرد و در سراسر دنیا و از جمله در امریکا کاربرد گسترده ای داشته باشد . هم اکنون با پیشرفتهایی که در زمینه موتور دیزل صورت گرفته است  همان مزیت ها را برای  استفاده در خودروها سبک و سواری  که  در  اروپا  تولید می شوند نیز بکار گرفته اند .

کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت :

دیزل های مورد استفاده در خودروها ی سبک نسبت به خودروهای بنزینی مشابه و با توجه به نوع رانندگی و نوع خودرو   بین 20تا 25% سوخت کمتری مصرف می کنند . تاکسی های دیزلی لندن که مدل آنها مربوط با سالهای 2002/2003 بوده است در شهربه ازای هر 25تا 27 مایل یک گالن گازوئیل مصرف کرده اند که این رقم برای سفر های بیرون از شهر 32تا 34 مایل به ازای هر یک گالن گازوئیل بوده است .

 توان بیشتر :

موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی ،  نیروی رانشی ( گشتا ور ) بیشتری را در دور پائین تری از موتور ایجاد می کنند . این مزیت گشتارو  بالاتر باعث می شود که فرآیند احتراق که بنام احتراق تراکمی نامیده می شود در این موتورها بهتر صورت بگیرد .

 

 

دوام بیشتر :

موتورهای دیزل نسبت به موتورهای جرقه ای و بنزینی از دوام بیشتری برخوردار هستند . موتورهای دیزل مورد استفاده در خودروها سبک هر گاه بخوبی تحت تعمیر و نگهداری قرار بگیرند معمولا بیش از 500 هزار مایل می توانند کار کنند . فواصل تعمیر و نگهداری آنها نیز طولانی تر است . مثلا سازندگان موتور دیزلی مدل : فورد 4/2 لیتری توربو توصیه می کنند که هر 9000 مایل یک باربازدید و سرویس معمول  موتور انجام گیرد در صورتیکه این رقم برای خودروهای بنزینی هر 3000 مایل  یکبار باید انجام گیرد .

حتی در این عصر جهانی سازی که ما در آن رندگی میکنیم بازارهای خودروهای سبک دیزلی در اروپا و ایالات متحده از یکدیگر  جدا مانده است . در حالیکه رانندگان تاکسی در اروپا به اهمیت استفاده از خودروهای سبک دیزلی پی برده اند و با تکنولوژی جدید دیزل وضعیت عملکرد خودروهای خود را بهبود بخشیده اند و از ان بعنوان یک جایگزنی قدرتمند برای خودروهای بنزیتنی قدیمی استفاده می کنند  در آمریکا این گستردگی هنوز بوجود نیامده است و همچنان شاهد بالا بودن مصرف سوخت و واردات مواد نفتی و افزایش آلاینده های محیط زیستی  هستیم .

کاهش انتشار آلاینده ها :

فنآوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که به میزان بسیار وسیعی از انتشار آلاینده های : اکسید نیتروژن NOx و PM کاسته شود . درحال حاضر با راه پیدا کردن بازارهای آمریکای شمالی به اروپا رانندگان تاکسی در  لندن از موتورهای فورد دیزلی 4/2 لیتری که بصورت تزریق مستقیم سوخت و با استفاده از توربوشارژر، اینترکولر   کار می کند. استفاده می کنند تعداد زیادی از  تاکسی ها و ماشینهای حمل زباله از مزایای زیست محیطی و صرفه اقتصادی که اینگونه دیزل های دارند  بهره می گیرند .

دیزل های توانمند

فرصتهایی که سازندگان خودرو در  پیش رو دارند

چالش عمیقی که بسیاری از کشورهای توسعه نیافته و از جمله ایران در پیش رو دارند این است که تا بیاید تکنولوژی روز  دنیا به این کشورها راه پیدا کند و مستقر شود مدتها طول می کشد و در طی این مدت فن آوریهای مدرن با چنان سرعتی تغییر کرده اند که باید دوباره به فکر عوض کردن مجدد بیفتند و به این ترتیب ما همیشه نه یک فاز بلکه چندین فاز در بسیاری از زمینه ها از فن آوری روز دنیا عقب هستیم . صنایع خودرو سازی یکی از موادر است تازه ما  در ایران و در ایران خودرو و سایپا و سایر شرکت های ریز و درشت دیگر ، شروع به مونتاژ خودروهای دهه 70 و 80 اروپا مانند پژو 405 کرده ایم در صورتیکه این خودروها مدتهاست در اروپا از گردونه تولید خارج شده اند و اصلا تغییر ماهیت داده اند بطوریکه در حال حاضر حدود نیمی از خودروهای سواری اروپا با تکنولوژی دیزل های مدرن شاخته می شوند که مصرف سوخت کمتر آلایندگی کمتر و کارآیی بیشتری دارند این در حالی است که حتی شماره گذاری خودروی سواری دیزل از سال 1350 در ایران ممنوع بوده است و هنوز هم ممنوع است !

بهتر است بجای اینکه مصرف کننده تولیدات از رده خارج اروپا باشیم جدیدترین فن آوری روز دنیا را به خدمت بگیریم ولو اینکه هزینه بیشتری بپردازیم چون حقیقتا ارزش آن را دارد . خاصه اینکه در ایران این هزینه از جیب مشتری  پرداخت می شود و مدیران صنایع حتی با پول عامه مردم حاضر نیستند فن آوری جدید  و خودروی روز دنیا را در اختیار همان کسانی که سرمایه مورد نیازشان را تامین می کنند بگذارند! چرا مردم نباید از جدیدترین خودروها استفاده کنند ؟ و به چه دلیل مردم باید بهای توسعه صنایع خودروسازی را بپردازند ؟ تازه اگر توسعه باشد که اینگونه نیست هیچیک از این خودروسازان قادر نیستند حتی یک دستگاه از خودروهای تولیدی خود را نه در یک کشور اروپایی بلکه به کشوری مانند افغانستان یا پاکستان بفروشند !

یک اصل بدیهی در این میان وجود دارد و هیچ عذر و بهانه ای هم در مورد آن پذیرفته نیست و آن اینکه توده مردم حق دارند از جدیترین فن آوری روز در همه زمنیه ها از پزشکی و کشاورزی گرفته تا مهندسی و سایر بخش های تکنولوژی ، بهره مند شوند ... ما یا این فن آوری را یا باید بصورت بومی در اختیار داشته باشیم و  یا اگر نداریم به هر قیمتی که شده فراهم کنیم و در اختیار توده مردمی که مدام از خدمت به آنها دم می زنیم قرار دهیم . راه حل سومی وجود ندارد !

مصرف کنندگان اغلب بدنبال اتومبیل هایی هستند که سوخت کمتری را مصرف کنند و از نظر اقتصادی به صرفه تر باشند خصوصا بدنبال افزایش قیمت بنزین آنها بدنبال ماشینهایی هستند که با سوخت های جایگزین بنزین کار کنند . هر چند این روزها ماشینهای بنزینی با سوخت دو گانه عمومیت یافته اند اما این ماشین ها قادر نیستند توان مورد نیازی را که از آنها انتظار می رود ارائه دهند  در ایم میان اما ماشینهایی که با موتور دیزل کار می کنند قادرند که گشتاور بالاتری را نسبت به موتور های بنزینی تولید کنند اکنون موتورهای دیزلی با بازار آمده اند که علاوه بر ارائه توان بالا قادرند که سرعت مورد نیازی را هم که در شاهراهها مورد نیاز است تامین کنند .

نمونه آن اتومبیلی است که شرکت توربو دیزل دوج در داکوتای آمریکا ساخته است و سرعت آن به 222 مایل در ساعت می رسد . شرکت مهندسی Gale bank  تنها یکی از شرکت های تامین قطعات بعد از فروش است که به قابلیت های بالقوه  موتورهای دیزل پی برده است . 

 

موتورهای دیزل نه تنها راندمان  مصرف سوخت آنها 30% بهتر از موتورهای مشابه بنزینی است بلکه به میزان 25% هم  کمتر از موتورهای بنزینی دی اکسید کربن تولید می کنند . . بسیاری از شرکت هایی که ارائه دهنده خدمات پس از فروش هیتند از مدتها خود را درگیر بازار موتورهای دیزلی کرده اند و و مشارکت ارزنده ای در زمینه این تکنولوژی انجام داده اند . در این میان شرکت : گیل بانک با ارائه موتور توربو دیزل دوج توانسته رکورد سرعت را با 222 مایل در ساعت ( 355 کیلومتر در ساعت )  بشکند.

د رحال حاضر با پیشرفتهای قابل توجهی که در ساخت موتورهای دیزل جدید حاصل شده است بازار فروش دیزل بر اساس عملکرد آن نامگذاری می شود . پیشرفت فن آوری باعث شده است که سوخت گازوئیل با مقدار گوگرد خیلی کم به بازار عرضه شود سیستم های تزریق شوخت کا در فشار بالا کار می کنند ، مدیریت الکترونیک سوخت و توربو شارژهایی  با ابعاد هندسی متغییر :

variable geometry turbocharging همه و همه منجر به ساخت موتورهای دیزل قدرتمند تر ، تمیز تر  و کارآتر گردیده است .

Innovations in Diesel Technology

نوآوری در فن آوری موتورهای دیزل :

 استفاده از توربو شارژر یکی از مزایایی است که در فنآوری ساخت خودرو مورد استفاده است و سبب شده است انقلابی در موتورهای دیزل جدید بوجود آید تا پاکیزه تر از گذشته کار کنند و توان و کارآیی ببشتری داشته باشند . در دیزل های مدرن نوعی  از توربو شارژر مورد استفاده است که توربو با شکل هندسی متغییر نامید ه می شود . این نوع آوری در شکل توربو شارژر باعث شده است که توان بیشتری در طیف گسترده ای از دور موتور بدست آید که در مقایسه  با توربو شارژرهای قدیمی که  متناسب با سرعت گازهای خروجی دور انها تغییر می کرد .

 در موتورهای دیزل جدید تزریق سوخت از طریق یک تزریق کننده پر فشار و با کنترل کامپیوتری صورت می گیرد در صورتیکه در موتورهای قدیمی سوخت بطور مستقیم به داخل سیلندر تزریق می شد .  و همین امر باعث شده است که 40% توان بیشتری بدست آید و 30% کاهش در مصرف سوخت صورت گیرد .

تراشه کامپیوتری که تزریق سوخت را  کنترل می کند سبب می شود با زمان بندی متغییری که برای تزریق سوخت انجام می دهد کارآیی مصرف سوخت را به حداکثر برساند و در مقایسه با دیزل های قدیمی سر و صدای کمتری هم تولید کند .

تا سال 2006 که استفاده از دیزل های با سوختی که حداقل گوگرد ممکن را دشته باشد اجباری خواهد شد میزان انتشار مواد آلاینده و از جمله ذراتی که در مبدل های کاتالیستی به دام می افتند کاهش پیدا خواهد کرد . و کاهش میزان  اکسیدهای نیتروژن  باعث خواهد شد که  موتورهای دیزل باز هم تمیز تری به بازار عرضه شود .

بازار رو به رونق خودروهای سبک دیزلی :

این بازار روز به روز در حال گسترش است و بستر مناسبی را برای بسیاری از شرکتها فراهم می کند تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند . .

در ژوئیه سال 2003 بیش از 1/3 میلیون وانت  در جاده ها وجود داشته اند که از این میان 7/1 میلیون آن متعلق به شرکت فورد بوده است . د.ج و شورولت هم به ترتیب با 700 هزار و 500 هزار وانت دیلزی رد رده های بعدی قرار داشته اند .

در بین تمامی شرکت های سازنده وانت های دیزلی ، شرکت فورد بتدریج تسلط خود را از دست داده است و این سهم  نصیب سایر شرکتهای شده است . ( شکل 1 )

نسل جدید موتورهای دیزل برای خودروهای سواری و سبک :

اگر چه در کشور ما فنآوری ساخت موتورهای دیزل حدود 30 تا 40 سال از تکنولوژی روز دنیا عقب است ولی در کشورهای اروپایی و آمریکایی و خصوصا دراروپا  با پیشرفت های  شگرفی که درزمینه ساخت و طراحی نسل جدید موتورهای دیزل صورت گرفته است هم انکون تعداد زایادی از خودروهای سواری . سبک با استفاده از موتور دیزل ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد چون این نوع خودورها مزایا ی زیادی در مقایسه با موتورهای بنزینی دارند از جمله اینکه بین 20 تا 65 % سوخت کمتری مصرف می کنند بطوریکه در هر 100 کیلومتر 4 لیتر گازوئیل مصرف می کنند و این در حالی است که بهترین خودورهای بنزینی بیش از 6 لیتر بهه ازای هر 100 کیلومتر مصرف می کنند.

 ( در ایران که که این میزان حتی به 15 لیتر و بیشتر هم برا بسیاری از خودروها می رسد ) .

 

موتورهای دیزلی 24% CO2  کمتری تولید می کنند و 30% نیز گاز مونواکسید کربن CO  کمتری را وارد جو می کنند بنابراین از نظر آلایندگی محیط زیست هم باعث می شوند که کمتر محیط زیست آلوده شود . همه اینها در کنار یک سری مزیت های فنی مثل تولید گشتاور بالاتر و راندمان کاری بیشتر باعث شده است که هم اکنون در فرانسه 60% خودروهای سواری از نوع دیزلی باشند این رقم در آلمان حدود 50% است و در آمریکاا بهد علت عدم آشنایی که با این فن آوری وجود دارد و هنوز عمومیت پیدا نکرده است این رقم حدود 205 است که در تمام این کشورها رو به افزایش است .

جا دارد ما هم اینجا در ایران از این فن آوری  جدید به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم  به چند دلیل :

·        اولا ما هم از نظر بنزین هم اکنون د رمضیقه هستیم و مجبور به صرف مقادیر هنگفت برای واردات بنزین می باشیم که باتغییر سوخت خودورها به گازوئیلی بخش زیادی از این مشکل حل می شود

·        تولید گازوئیل در کشور ما بیش از بنزین است

·        آلایندگی محیط زست مشکلی است که اگر چه د رایران چندان جدی گرفته نمی شود ولی ما برای راه پیدا کردن به جامعه جهانی و حفظ سلامت محیط خودمان ناچاریم قوانین زیست محیطی را رعایت کنیم .

·        آنهایی  هم که مثل یوسف حجت معاون سازمان حفاظت از محیط زیست بهانه می آورند که در اروپا گاز وجود ندارد و ما با داشتن منابع گاز نیازی به خودروهای دیزلی نداریم اساسا تخصصی در زمینه مکانیک و ساختار موتورهای دیزلی ندارند و اظهارات آنها بیشتر سیاسی کاری است تا  اینکه بخواهد مطلبی علمی و کارشناسی باشد و نباید این حرفها را جدی گرفت !

 

استفاده از موتورهای دیزلی مدرن باید در کنار خودورهای گاز سوز توسعه پیدا کند چون ماهیت موتورهای دیزل به گونه ای است که اولا هیچ بدیلی در حال حاضر ندارند ثانیا در آینده که بهر حال سوخت های فسیلی رو  به پایان خواهند گذاشت می توانند با استفاده از سوخت های گیاهی و بیو فیول هم کار کنند .

 

 

 

ممنوعیت بی مورد شماره گذاری سواری های دیزلی :

در سال 1350 به بهانه  حمایت از خود روهای بنزینی و در  واقع به دلیل جلوگیری از واردات خودروهای بنز سواری گازوئیلی  که باعث بی رونقی خودروهای وارداتی آمریکایی شده بود ، شماره گذاری خودروهای سواری گازوئیلی را ممنوع کردند که این قانون غیر منطقی تا به امروز بر جا مانده است و یکی از موانع استفاده از سواری های گازوئیلی همین قانون است ولی مسئله به همینجا ختم نمی شود .

پالایشگاههای قدیمی در ایران :

در ایران گازوئیلی که توسط پالایشگاهها تولید می شود بدلیل قدیمی بودن فرآیند تصفیه دارای مقادیر بالایی از گوگرد است این گوگرد علاوه بر اینکه برای  همان موتورهای قدیمی هم زیان آور است و با تشکیل اسید سولفوریک باعث خودگی قطعات داخلی موتور می شود اساسا  در موتو رهای دیزلی جدید غیر قابل استفاده است این موتو رها به گازوئیلی  نیاز دارند که میزان گوگرد آن طبق استاندارد یور- 4 فقط PPM 50 باشد در صورتیکه چنین گازوئیلی در هیچیک از پالایشگاههای ایران تولید نمی شود تنها پالایشگاه تهران و بندر عباس مقداری محدودی گازوئیل با میزان گوگرد PPM  500 تولید می کنند که این فقط می توان استاندارد یورو -2 را پاس کند

بنابراین  برای توسعه و  گسترش استفاده از موتورهای دیزلی لازم است پالایشگاههای ایران نوسازی شوند و فرآیند  پالایش در انها مدرن گردد . و این رشته سر دراز دارد

دلیل انتخاب دیزل ؟

از هنگامیکه مهندس رودولف دیزل آلمانی در بیش از 100 سال پیش موتور دیزل را اختراع کرد تا بحال بشر بریا مصارف مختلف ، استفاده های بسیار زیادی ازاین ماشین ارزشمند کرده است . از دیزل ژنراتورهای تا دیزل پمپ ها و دیزل کمپرسور گرفته تا کامیونها و تراک ها و جرثقیل و اتوبوس و سواری ... همه و همه با قدرت موتور های دیزل کار کرده اند پیشرفتهایی که اخیرا در زمینه بهبود کار اینگونه موتورها انجام گرفته است  باعث شده است که امروزه کاربرد این موتورها گسترش بیشتری پیدا کند زمانی شرکت بنز خودرو سواری گازوئیلی می ساخت و اکنون دوباره این کار در حال انجام است خصوصا به دلیل قوانین شدید زیست محیطی که این روزها در اروپا و آمریکا و ژاپن با شدت اعمال می شود استفاده از موتورهای دیزل پاک رونق گرفته است و چقدر این موضوع در تقابل با دیزل هایی است که ما اینجا د رایران استفاده می کنیم که وقتی از کنار ما عبور می کنند ما را در دود های سیاه و آب خود غرق می کنند  که ناشی از تنظیم نادرست سوخت و روغن سوزی موتور است . دیزل هایی که بعضی عمری حدود 40 سال و بالاتر دارند هنوز به وفور در جاده ها  ومراکز صنعتی مشغول کارند

با توجه به پیشرفتهایی که د رسالیان اخیر و از اواسط دهه 1990 به بعد صورت گرفته است ضرورت کامل تعویض اینگونه موتورها و جایگزینی آنها با آخرین تکنولوژی روز اروپا و آمریکا ؛ امر اجتناب ناپذیر است

 

دیزل هایی که آلاینده نیستند (Clean diesel's) نقش حیاتی را در اقتصاد آمریکا یازی می کنند ع کیفیت زندگی و امنیت ملی بستگی به عوامل متعددی دارد از جمله کارآیی و ایمنی که در بخش انرژی  اعمال می شود . و جذابیت هایی که استفاده از دیزل دارد باعث شده است که کاربردی گسترده داشته باشد از جمله :

 

·        ایمنی سوخت مورد استفاده  در دیزل بسیار مطمئن تر و ایمن تر از بنزین و سوخت های مشابه است . گازوئیل نسبت به بنزین خیلی کمتر قابل اشتعال و انفجار است .

·        ارزش حرارتی گازوئیل بین 10% تا 20% ارزش حرارتی بالاتری نسبت به بنزین دارد .

·        بازدهی امروزه موتورهای دیزل غیر آلاینده ای که ساخته می شوند بین 10% تا 30% اقتصادی تر از موتورهایی هستند که 10 سال پیش ساخته می شد .

·        عملکرد فن آوری جدید موتورهای دیزل باعث شده است که حجم توانی که از ماشین گرفته می شود نسبت به سایر فن آورری ها بیشتر باشد بطوریکه از یک واحد حجمی سوخت انرژی بیشتری بدست می آید .

·        دوام و پایداری- شهرت موتورهای دیزل بدلیل همین دوام و سخت کاری آنهاست که می توانند صدها هزار مایل مسافت را طی کنند و این باعث می شود که در منابع ما صرفه جویی صورت گیرد .

·        بهبود مستمر موتورهای دیزل در طی این سالها پیشرفتهای زیادی کرده اند کاهش میزان مواد آلاینده منتشره در هوا در تمام انواع دیزل صورت گرفته است و باید از این بایت سپاسگزار فن آورری جدید باشیم . امروزه کامیونها و اتوبوس ها 8 برابر پاکیزه تر از دیزل هایی هستند که طی همین ده  دوازده سال گذشته ساخته می شدند .

 

 

 

تکنولوژی های جدید خودرو

سیستم ABS(Anti lock barking system ):

متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حرکت در آوردن آن است

سیستم ABS چه امکاناتی را فراهم می آورد

1.مسافتهای توقف

2. توقف در خط مستقیم

3.کنترل فرمان

اصول عملکردABS:

وقتی یک خودرو با سرعت ثابت حرکت می کند سرعت حرکت خودرو با سرعت چرخ های آن متناسب است به عبارتی دیگر لغزش تایرها وجود ندارد . اما وقتی راننده به منظور کم کردن سرعت خودرو ،بر روی پدال ترمز فشار می آورد ، سرعت چرخ ها به تدریج کم شده و تناسب چرخ ها با بدنه خودرو نیز از بین می رود  ، باید توجه داشت که بدنه خودرو به سبب نیروی اینرسی تمایل به حرکت دارد، در این حالت یک لغزش کوچک بین چرخ ها و سطح جاده ایجاد می شود

اجزای سیستم ABS :

1.سنسورهای سرعت  2. واحد کنترل الکترونیک

3. سوپاپ ها            4. آکومولاتور (واحد کنترل هیدرولیک)

 

سیستم کنترل الکترونیکی پایداری خودروESP(Electronic stability program  ):

این سیستم موجب بهبود عکس العمل خودرو در شرایط بحرانی در محدوده قوانین فیزیک می شود خیلی از رانندگان از رانندگی درکی از مفاهیم رانندگی نداشته و بنابراین نمی دانند که چسبندگی خودرو به سطح جاده از دست می رود چه واکنشی نشان دهند

بنابراین مستقل از واکنش راننده سیستم اقدامات اصلاحی خود را بر روی ترمزها وموتور انجام می دهد و کنترل خودرو دست راننده باقی می ماند

ESPدر سه حالت وارد عمل میگردد

1.کم دور زنی               2.بیش دورزنی                        3 .هر دو حالت فوق

کم دورزنی :

عمل مذکور که باعث از دست رفتن پایداری خودرو می شود کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای جلو و سطح جاده.

بیش دورزنی:

1. کاهش شدید چسبندگی بین تایرهای عقب و سطح جاده به جهت متعادل نگه داشتن خودرو در مسیر جاده.

 

سیستم کنترل رانشTCS Traction control system ) ):

اهداف سیستم کنترل رانش :

هدف این سیستم حفظ پایداری و فرمان پذیری مناسب خودرو در حین شتاب گیری درجاده هایی است که یکی از چرخ ها یا هر دو چرخ محرک به هر دلیل شروع به لغزش کند. به وسیله ضریب اصطکاک ایجاد شده بین تایر و جاده ماکزیمم انتقال گشتاور به چرخ ها تعیین می شود که اگر گشتاور از سطح مورد نظر تجاوز کند چرخ ها به دور خود خواهند چرخید.

کنترل سرعت چرخ به دو روش انجام می شود :

1:استفاده از ترمز سیستم کنترل رانش یا عمل کننده ABS

2: کاهش گشتاور موتور به وسیله از کار انداختن یکی از انژکتور

 

 

کروز کنترلCruise Control)  ):

به طور ساده می توان آن را ابزاری برای ثابت نگاه داشتن سرعت خودرو در میزان مورد درخواست راننده عنوان نمود. مثلا اگر سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت تثبیت نمایید خودرو به صورت اتوماتیک تحت هر شرایطی این سرعت را برای شما ثابت نگه میدارد، حتی در سربالایی ها، سراشیبی ها و یا هنگام وزش باد مخالف سرعت شما تغییر نخواهد کرد، کروز کنترل علاوه بر این به شما این امکان را می دهد تا بدون نیاز به فشردن پدال های ترمز و گاز و تنها با فشردن دکمه های دستی، سرعت خود را با هر بار فشردن دکمه ۱ کیلومتر بر ساعت افزایش یا کاهش دهید

کروز کنترل در هنگام فشردن پدال ترمز و همچنین در مورد خودروهای دنده معمولی فشردن پدال کلاچ از مدار خارج می شود، که البته به وسیله فشردن دکمه دیگری دوباره سرعت قبلی که توسط راننده تثبیت شده بود از حافظه سیستم قابل بازیابی است.

انواع نسل های کروز کنترل:

1: نسل اول سیستم کنترل سرعت معمولی که فقط سرعت را کنترل می کند وفاصله زمانی درآن کنترل نمی شود .

2: نسل دوم علاوه بر کنترل سرعت قابل تطبیق با شرایط رانندگی و کنترل فاصله زمانی 3: نسل سوم  که نسل پیشرفته این سیستم حساب می شود با داشتن دو سنسور هم در جلو وهم درعقب خودرو فاصله زمانی هم درجلو وهم در عقب خودرو کنترل می کند

مزایای استفاده از دستگاه کروز کنترل

1. آسایش بیشتر به هنگام رانندگی خصوصاً در مسافت های طولانی و در اتوبان ها به دلیل عدم استفاده از پدال گاز

2: کاهش مصرف سوخت به میزان قابل توجه

3: عدم تخطی از سرعت مجاز در جاده ها که گاهی به صورت نا خود آگاه اتفاق می افتد
4: آسانتر شدن رانندگی

5:افزایش میانگین سرعت واطمینان ودید جلو در هنگام رانندگی

6: عدم جریمه پلیس راهنمایی رانندگی به دلیل سرعت ثابت و مطمئن

7: کاهش خستگی در هنگام رانندگی وکاهش مصرف لنت ترمز

 

 

 

شیشه های ایمنی:

انواع شیشه های خودرو:

شیشه های خودرو به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول شیشه های لامینیتد یا لامینه و دسته دوم شیشه های تمپردهستند.

شیشه های Laminated  :

در این نوع از شیشهها از یک فیلم پلاستیکی به نام  PVB   که بوسیله دو لایه شیشه احاطه شده، استفاده میشود . لایه PVB شیشهها را در هنگام شکست در جای خود نگه داشته و از پرتاب شدن خرده های شیشه که باعث ایجاد جراحت برای سرنشینان خواهد شد، جلوگیری میکند . همچنین به دلیل داشتن خاصیت ارتجاعی از پرتاب شدن سرنشینان به خارج از خودرو در هنگام حوادث احتمالی نیز جلوگیری میکند

 

 

شیشه های Tempered :

 این نوع از شیشه ها که با نام Toughened نیز شناخته می شوند ، پس از شکل دهی و برشکاری در یک سیکل حرارتی قرار می گیرند ، بدین ترتیب که ابتدا شیشه تا دمای ۷۰۰-۶۰۰ درجه گرم شده و سپس به سرعت سرد می شود که این امر استحکام شیشه را ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر می نماید ، همچنین بدلیل تنش سطحی ایجاد شده ناشی از سرد شدن سریع ، در هنگام شکست این نوع شیشه ها به ذراتی کوچک و ریز و بدون لبه های تیز و برنده تبدیل می شوند که این امر امکان آسیب دیدن سرنشینان را تا حد زیادی کاهش می دهد ، اما نه بطور صد در صد همانگونه که گفته شد هر گونه عملیات برشکاری و خمکاری پس از عملیات تمپر منجر به شکستن این نوع از شیشه ها خواهد شد و تمامی عملیات ها باید قبل از تمپر شدن انجام شود

 

 

مربوط به کاهش خسارت و جراحات که از ناحیه خودرو به اشخاص پیاده ،موتور سوار، دوچرخه سوار،........ وارد می آید.

میزان خسارت به عواملی چون :

1.تغییر شکل بدنه خودرو پس از وارد آمدن ضربه

2.شکل خارجی بدنه خودرو  بستگی دارد

 

برخورد با سپر:

بیشتر تصادفات عابران پیاده با خودرو هنگامی صورت میپذیرد که خودرو در حال حرکت به سمت جلوست. در چنین حالتی خودروی در حال حرکت به عابر ایستاده یا در حال حرکت ضربه وارد میکند و در ادامه عابر به زمین میافتد

پس در واقع عابر پیاده در تصادفات 2 بار ضربه میخورد، یک بار توسط خودرو و یک بار توسط زمین. بیشترین صدمات جانی در مرحله برخورد خودرو با عابر صورت میپذیرد، لذا بیشترین تمهیدات و بررسیها در این مرحله صورت میپذیرد.

امروزه یکی از استانداردهای اجباری در ارتباط با طراحی بدنه خارجی خودرو، ارتفاع سپرهای جلوی خودروها می باشد. این اندازه در اروپا به طور متوسط درحدود mm   450 می باشد.

جایگاه سپر در بحث جذب انرژی خودروها :

وظیفه اصلی سپر جلوگیری از انتقال شوک وارده به سرنشینها و جذب انرژی در تصادفات و همچنین کاهش ضربه در صدمات وارده به عابر پیاده می باشد.

اما سپرها را از نظر طراحی جذب ضربه در دسته های مختلفی قرار می گیرند که عبارتند از:

1:سپرهای با ادوات جاذب انرژی

2:سپرهای با ساختار جاذب انرژی

3:سپر های تلفیقی

1:سپرهای با ادوات جاذب انرژی:

در پشت سپر و در بین اتصالات آن به بدنه ، ادوات مکانیکی جاذب انرژی مانند انواع فنر یا دمپر های روغنی یا لاستیک ها وپنل های جاذب انرژی قرار داده میشود عیب این سیستم گرانی آن است

2.سپرهای با ساختار جاذب انرژی :

اینگونه سپر ها به صورت ساختاری طوری طراحی می شوند که جاذب انرژی باشند به طوری که زمانی که ضربه به آنها وارد می گردد ضربه را در خود جذب نمایند که در شکل زیر نمونه ای از آن را مشاهده می نمایید

3. سپر های تلفیقی:

همان طور که از نام این نوع سپرها مشخص است این نوع سپرها در آنها ترکیبی از دو روش قبل را شامل می گردد که در آنها هم از جاذب های انرژی استفاده شده وهم خود سپر طوری ساخته شده است که خاصیت جذب ضزبه را دارا است

 

برخورد بالای پا با لبه ی در موتور(کاپوت):

در موتور خودرو از ورق فلزی ساخته میشود و ساختار آن به گونهای است که هنگام برخورد نمیتواند به خوبی از سر شخص مصدوم محافظت کند اما بیشتر صدمات جدی که از این ناحیه به وجود میآید در مواردی است که فاصله نامناسبی بین در موتور(کاپوت) و موتور وجود دارد. فاصله حدود ۱۰ سانتیمتر، خطر مرگ عابران را هنگام تصادف کاهش میدهد. ایجاد فضا در زیر در موتور معمولاً به راحتی امکانپذیر نیست زیرا محدودیتهای دیگری مانند آیرودینامیک، زیبایی و غیره نیز در طراحی وجود دارد.

 

درب موتور فعال:

در این روش ازیک سنسور که در سپر جلوی خودرو کار گذاشته شده است بهره برده شده است که در زمان تصادف با عابر پیاده ویا دیگر موانع(مانند تیر چراغ برق )قادر به تشخیص آنها است در زمان تصادف نگهدارنده درب موتور به سمت بالا حرکت نموده تا در این حالت سر عابر پیاده در یک صفحه منعطف پذیر برخورد نمایید

 

منبع : مهندس حسین اندرزجو

استاد : مهندس مجید سالاری

www.gerdavari.com

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
حامد جمعه 27 دی‌ماه سال 1398 ساعت 10:39 ب.ظ https://renoyar.ir

عالی بود ممنون از سایت خوبتون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد